De e-mountainbike etapperace door Valle d'Aosta tussen 5 en 9 juli heeft zijn parcous bekendgemaakt met BOSCH eBike Systems als titelsponsor
De technologische ontwikkeling van de mountainbike heeft gezorgd voor een nieuwe golf van zowel toeristisch als sportief fietsen in de bergen. Deze stijging is ook de oorzaak van het succes van een nieuw wedstrijdformaat, ontworpen voor rijders die hun vaardigheden willen testen op technisch uitdagende paden, omringd door Europa's hoogste en meest majestueuze toppen.
De organisatoren van de ALL AROUND eMTB Race hebben BOSCH eBike Systems gekozen als titelsponsor voor hun evenement, omdat Bosch de wereldstandaard zet op het gebied van eBiking. Ze zijn ook verheugd om aan te kondigen dat tussen 5 en 9 juli aanstaande e-bikers van over de hele wereld over de paden van de Valle d'Aosta zullen zoeven tijdens de allereerste editie van de ALL AROUND eMTB Race BOSCH ePowered.
"Het was een lange, zware klus", aldus Luca Santini-organisator van de ALL AROUND eMTB Race BOSCH ePowered. "Maar door samen te werken met de regio Valle d'Aosta en dankzij de onschatbare steun van de 21 betrokken gemeenten, konden we een parcours ontwikkelen met specifieke e-mountainbike-eigenschappen. Door de steun te krijgen van een zo belangrijk merk als Bosch werd ook bevestigd dat onze formule competitief is”.
Op dinsdag 8 maart 2022 lanceerde Upway haar online marktplaats voor opgeknapte e-bikes in België. Upway is de eerste aanbieder in Europa die elektrische fietsen koopt, opknapt en doorverkoopt. De e-bikes zijn tot 60% goedkoper dan een nieuwe elektrische fiets. De kwaliteit van het aanbod wordt gewaarborgd door de 20-punten inspectie die volgt op elke herstelling en de eenjarige garantie. Na Frankrijk is België de tweede markt waar het tweedehands fietsenaanbod wordt gelanceerd.
Philippe De Schutter, voormalig Uber Eats Country Manager en oprichter en CEO van The Park Playground, staat aan het hoofd van de Belgische tak van het fietsplatform. “Door e-bikes een tweede leven te bieden kunnen we hun koolstofvoetafdruk tot vijf keer verkleinen.”
Bij Upway komen twee trends samen: de opmars van elektrische mobiliteit en de groeiende tweedehandsmarkt. In België is de verkoop van elektrische fietsen de laatste vijf jaar verdubbeld en heeft een op de vijf een elektrische fiets. Het enorme aanbod aan e-bikes creëert potentieel voor een dynamische tweedehandsmarkt. Maar door een gebrek aan vertrouwen in de kwaliteit van gebruikte elektrische fietsen, blijft de markt voorlopig zo goed als onaangeboord. Daar wil Upway met dit concept verandering in brengen.
De nieuwe Service Koers op bedrijventerrein De Brand in ’s-Hertogenbosch (Het Zuiderkruis 23) is het startpunt van een drietal nieuwe fietsroutes. De Fietsroute TJV 100 (km)vormt een mooie uitdaging voor de sportieve fietser of e-biker. In de TJV 50 (km) is een een stuk parcours van La Vuelta Holanda 2022 tussen Vlijmen en Heusden opgenomen. Daarnaast is er een unieke ‘Surprise Me!’ fietsroute. Elke drie maanden wisselt deze fietsroute. Bij de startplek staat een routebord met de drie routes. Fietsers vinden er daarnaast een watertappunt om de bidon te vullen. Binnenkort wordt ook een fietsreparatiestation voor snelle reparaties geplaatst, inclusief een automaat voor vergeten binnenbanden en krachtvoeding.
De routes zijn gratis te downloaden (als GPX-bestand) via de QR-code op het routepaneel bij de Service Course en via www.teamjumbovisma.nl/routes.
Een borstbeeld en fietsroute heeft de tweevoudig wereldkampioen (Ostuni 1976 en Praag 1981) al in zijn geboorteplaats Lombardsijde (gemeente Middelkerke). Maar ter gelegenheid van zijn zeventigste verjaardag op 13 februari jl. heeft zijn thuisstad Roeselare hem verrast met een muurschildering. Het portret van de hand van Julie ‘Jools’ Vercruysse, is geschilderd op de tuinmuur van KOERS, Museum van de Wielersport. De mural is gebaseerd op een foto uit de periode toen Freddy voor het wielerteam Boule d’Or reed en hij na een heropstanding voor de tweede keer wereldkampioen werd. De muurschildering is de aanzet voor een ‘Koppenmuur’ met afbeeldingen van alle Belgische wereldkampioenen. Geraardsbergen heeft zijn Muur, Melden zijn Koppenberg, en in Roeselare wordt er werk gemaakt van een Koppenmuur.
Dit jaar siert Freddy ook de bidon die jaarlijks de West-Vlaamse verkeersveiligheidscampagne ‘Fietstoerisme in Harmonie’ onder de aandacht brengt.
Foto @ KOERS. Museum van de Wielersport.
Volgens een nieuw onderzoek van fietsspecialist Sigma Sports werd Nederland tot derde en België tot het achtste beste fietsland van Europa uitgeroepen.
Door fietsgegevens in heel Europa te analyseren, kon Sigma Sports de meest fietsvriendelijke landen ontdekken en rangschikken, waarbij elk land een fietsvriendelijkheidsscore kreeg.
In het rapport werd ook onthuld dat Duitsland het beste land is om te fietsen, met een score van 7,56 van de 10 in de index.
Europa's meest fietsvriendelijke landen:
Rank |
land |
Modaal aandeel fietsen |
Gemiddelde prijs van fiets |
Totaal aantal fietsen |
Omzet fietstoerisme |
Cycling score /10 |
1 |
Germany |
11.8% |
€698 |
3,850,000 |
€11.4bn |
7.56 |
2 |
Sweden |
16.5% |
€600 |
576,000 |
€2.6bn |
6.78 |
3 |
Netherlands |
27.0% |
€1,020 |
961,000 |
€2.6bn |
6.50 |
4 |
Italy |
5.0% |
€390 |
1,688,000 |
€2.1bn |
6.45 |
5 |
France |
4.0% |
€459 |
2,783,000 |
€7.5bn |
6.28 |
5 |
Finland |
13.4% |
€385 |
320,000 |
€2.2bn |
6.28 |
7 |
Denmark |
16.0% |
€700 |
510,000 |
€790m |
5.22 |
8 |
Belgium |
9.5% |
€420 |
461,000 |
€69m |
5.19 |
9 |
Austria |
7.0% |
€1,050 |
397,000 |
€1.2bn |
5.12 |
10 |
Spain |
1.3% |
€603 |
1,116,000 |
€1.6bn |
5.06 |
Berlijn werd als meest fietsvriendelijke stad verkozen. Sevilla en Brussel vervolledigen het podium met verder in de top tien: Ljubljana, Kopenhagen, Parijs, Stockholm, Dublin, Boedapest, Warschau.
Het volledige rapport kan je bekijken op: https://www.sigmasports.com/hub/guides/cycling-capitals
De Granfondo Stelvio Santini is één van de meest beroemde granfondo’s van Italië. En zodra je hoort dat de Mortirolo en de Stelvio er in zitten, weet je waarom. Het gaat hier om één van de mooiste en meest tot de verbeelding sprekend granfondo’s op onze aardbol. Deze GF ademt het Italiaanse wielrennen diep in en uit. De omgeving rondom startplaats Bormio is gewoon gemaakt om al de omliggende legendarische cols op te fietsen. Bormio is een sfeervol Italiaans plaatsje waar een pak gezellige terrasjes te vinden zijn en waar je dus ook na het fietsen volop kunt genieten.
Dit is onze tip om toe te voegen aan je “to do – lijstje” voor 2022.
De lange route - 160 km - 4450 hm
De “long route” van de Granfondo Stelvio Santini is grofweg in te delen in drie beklimmingen, die elkaar telkens in zwaarte overtreffen. In Bormio start het parcours met een lange afdaling van een goede 46 km richting Bianzone.
Het Italian Bike Festival 2021-editie, dat afgelopen september in Rimini werd gehouden, trok meer dan 30.000 bezoekers. Er waren meer dan 400 merken en 230 bedrijven die de beurs tot één van de toppers in Europa maakten. Indrukwekkende aantallen die blijven groeien, wat de ‘boom’ die de fietswereld momenteel doormaakt, onderstreept. Om tegemoet te komen aan de stijgende vraag naar tentoonstellingsruimtes en om diensten aan te bieden aan zowel het bedrijfsleven in de sector als de fietsliefhebbers, zal de volgende editie van het Italian Bike Festival plaatsvinden op het Misano World Circuit. Als elite internationale racecircuit is Misano één van de weinige locaties ter wereld waar alle topmotorwedstrijden worden gehouden. In de afgelopen jaren heeft het ook nieuwe faciliteiten toegevoegd waardoor het een heel jaar door een enorm motorsportpark in de open lucht is geworden.
Tijdens een meerdaagse fietstocht ben je van harte welkom bij één van de logeeradressen in o.a. Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Bijkomen, opfrissen, lekker slapen en stevig ontbijten voor € 22,50 per nacht per persoon (exclusief toeristenbelasting). Soms kan je er voor een meerprijs ook nog genieten van een warme maaltijd of wordt er gezorgd voor een lunchpakket. Logeren bij Vrienden op de Fiets is overnachten bij mensen thuis die het leuk vinden om fietsers een aangenaam verblijf te bieden. De meesten fietsen zelf ook en zo kunnen fietservaringen gedeeld worden. Al 37 jaar beheert de Stichting Vrienden op de Fiets het netwerk van logeeradressen waar sportievelingen gastvrij en voordelig kunnen overnachten tijdens hun meerdaagse fietstocht. Van 80 is het netwerk inmiddels gegroeid naar ruim 5000 logeeradressen. Het lidmaatschap kost € 8,-- per kalenderjaar (Nederland) en € 10,-- (buitenland). Naast een lidmaatschapskaart ontvang je daarvoor ook een adressengids en een overzichtskaart die je kan gebruiken voor het plannen van je fietstocht. Alle informatie is te vinden op www.vriendenopdefiets.nl
De Ariège, aan de voet van de Pyreneeën, is een nog vrij onbekend Frans departement. ‘Onbekend’ is daarom niet onbemind, maar zeker wel ongerept! Eens je de streek bezocht hebt krijgt je maar geen genoeg van de mooie ongerepte natuur, de historische stadjes, kastelen, bergriviertjes, bergtoppen en meren.
De Ariège is gelegen in een driehoek tussen Toulouse, Carcassonne en Andorra. Het is zonder twijfel één van de rustigste departementen van Frankrijk, maar qua fietsmogelijkheden ook één van de interessantste! In het zuiden grenst het departement aan Andorra, Spanje en de hoge Pyreneeën. In het oosten ben je niet ver van de bekende middeleeuwse vestingstad Carcassonne. De mythische Tourstad Pau is vlakbij en zelfs de Middellandse zee is nooit ver weg, dus een dagje strand en genieten van verse zeevruchten hoort ook tot de mogelijkheden! En de bijzondere historie van de Ariège zie je overal terug in de vele (katharen)kastelen, burchten en ruïnes.
De correcte positie op een fiets wordt bepaald door verschillende factoren en is verschillend voor ieder individu. De fiets moet aangepast worden aan de renner en niet omgekeerd. Iedereen heeft andere ambities en de fysiologie van elke renner is verschillend, daarom is een ultra persoonlijke aanpak de vereiste.
In de wereld van de fietspositionering hebben we zelf al heel veel verschillende manieren van aanpak en verschillende manieren van opmeten, aan den lijve mogen ondervinden. Niet zelden is de uitkomst bij verschillende ‘positioneringsspecialisten’ volledig anders voor een zelfde renner. Een volgens ons toch wel raar gegeven, wat wijst op het feit dat er toch nog heel wat dient te worden verbeterd in de opmetingen bij verschillende van die specialisten. En wat ons vooral opviel bij positioneringen die we door de jaren heen hebben laten doen bij Cyclelive Magazine, was het gebrek aan opvolging.
Met die informatie in ons achterhoofd gingen we op bezoek bij Bikefit Van Staeyen in Schoten bij Antwerpen. We hadden al wat wind horen waaien via enkele renners dat men hier wel aandacht voor opvolging na de opmetingen heeft. Dat wilden we dan wel even zelf ontdekken en eind augustus 2021 werd ons proefkonijn aan een volledige Bikefit onderworpen.
Jammer maar helaas! Corona blijft roet in het eten strooien op alle vlakken. Bij de organisatoren van Velofollies komt het hard aan dat ze voor het tweede jaar op rij hun evenement moet annuleren. Niet zozeer door de corona beperkingen in België, maar door de vele afzeggingen van standhouders uit Nederland.
"Vorige week waren we nog vol enthousiasme om Velofollies op 14, 15 en 16 januari 2022 te kunnen organiseren. Met een iets beperkter aanbod, maar nog steeds met de kwaliteit die bezoekers en exposanten van ons gewoon zijn. In de loop van deze week – mede door de aankondiging van de verlengde maatregelen in Nederland – kregen wij tal van annulaties binnen van onze exposanten. Tot op het punt dat wij geen volwaardig en kwalitatief aanbod meer kunnen presenteren aan onze bezoekers. Helaas moeten we jullie dan ook meedelen dat Velofollies verplaatst wordt, en dit naar 20,21 en 22 januari 2023. Wij hadden het, net als jullie, graag anders gezien, maar uitstellen was de enige mogelijkheid."
Aldus Pieter Desmet directeur van Velofollies.
Eindelijk!
Na een jaartje afwezigheid is Velofollies er eindelijk terug op 14, 15 en 16 januari in Kortrijk Xpo. Het belooft alvast een historische editie te worden. Anderhalf jaar pandemie rijden we op deze 3 fiets-hoogdagen volledig van ons af.
Mensen zijn in lockdown massaal gaan wandelen en fietsen wat leidde tot een boost in fietsverkopen, met onderdelenschaarste en lange levertermijnen tot gevolg. Ondertussen heeft de markt bijgeschakeld en kan Velofollies opnieuw rekenen op ruim 300 exposanten die samen het grootste fietsaanbod in de Benelux voorstellen sinds midden 2020. Uiteraard kunnen we er niet omheen dat een aantal merken nog steeds geen nieuwe modellen kunnen tonen, maar dit wordt ruimschoots gecompenseerd!