Nieuws
  • Register

Schoonheid is een subjectief begrip en hangt dus af van diverse smaken. Maar toch zijn er bepaalde dingen/wezens/fenomenen, waar iedereen het over eens is dat ze tussen alle andere schoonheden de uitzonderingen zijn. Al meer dan 30 jaar reis ik met de motorhome door heel Europa. Hoeveel keer de ganse kustlijn van oostelijk en zuidelijk Spanje op het programma stonden weet ik zelfs niet meer precies. In bijna elk kustplaatsje werd minstens 1 keer voet aan de grond gezet en de fiets van stal gehaald om het binnenland in te trekken en een deel van de kustlijn per fiets af te leggen. Mooi is het bijna overal aan de Spaanse costa’s. Mooi, mooier, mooist en dan komen we uit in de Costa del Sol en meer bepaald het stuk tussen Almunecar en Torox Costa. Je fietst er langs een stukje kust met verborgen strandjes, helder blauw-groene zee en door een beschermd stuk natuurgebied waar je bijna zeker een steenbok of een aantal everzwijnen zal ontmoeten. Het binnenland is er zo mogelijk nog mooier en een route langs de witte bergdorpen zou iedereen ooit moeten gedaan hebben.

In dit artikel willen we het niet hebben over één of welke fietsroute te rijden, want de mogelijkheden zijn ontelbaar en erg divers. Om de lezers een indruk te geven van wat je zowel op als naast de fiets kan beleven geven we hier een beperkte bloemlezing van het lekkers dat een vakantie in dit gebied te bieden heeft.

Sinds 5 maart 2016 worden op een rotonde op de Breeweg in Bredene een drietal  coureurs geëerd. Het gaat om de lokale wielergoden Charles Verkeyn, Oscar Goethals en Marcel Seynaeve. Burgemeester Steve Vandenberghe zegt bij de onthulling van de grote fiets die voor de mannen is geplaatst: "Er komt wellicht een tijd dat onze kinderen en kleinkinderen niet meer zullen weten wie deze grote persoonlijkheden waren, maar zij hebben Bredene wel op de kaart gezet. We moeten als gemeente zorg dragen voor ons cultureel erfgoed. Niet alleen sporters, maar ook inwoners die zich op andere manieren hebben ingezet, zullen wij eren. Daarom een monument voor deze drie wielrenners". Ook voor onze lezers zijn het wellicht minder bekende namen daarom stellen we de drie mannen aan U voor. Ver over de landsgrenzen gaven zij België bekendheid. Alle drie hebben zij hun eigen verhaal en hebben zij hun sporen voor het nageslacht achtergelaten.

De Hart van Engeland Route Noord-Zuid is de nieuwe recreatieve lange afstandsroute van circa 1300 km, van de hand van Eric van der Horst die loopt van de Schotse grens bij Berwick upon Tweed naar de Engelse zuidkust bij het Isle of Wight en Portsmouth. De fietsroute voert door de nationale parken North York Moors, Peak District en New Forest. Ook de niet eerder beschreven Noordzeeroute tussen Newcastle en Hull is in het traject opgenomen evenals historische sites zoals Hadrian’s Wall en de steencirkels Stonehenge en Avebury. Heerlijk fietsen door het prachtige Engeland van de kastelen en kusten van Northumberland tot de spectaculaire finish op het Isle of Wight bij The Needles. De Engelstalige fietsgids kost € 29,95 (inclusief verzendkosten). De GPS-tracks kunnen gedownload worden. Alle info is te vinden op: https://fietseninengeland.nl/product/routes/hart-van-engeland-route-noord-zuid/

Je kent ze wel, de grijze nutskasten die her en der in het straatbeeld opduiken. En het zijn meestal geen parels. Voor graffitispuiters een ideale gelegenheid om ze te ‘verfraaien’ van hun tags. Om dat te voorkomen krijgen de kasten steeds meer een creatief kleedje.  Soms worden ze beschilderd maar ook foto’s worden daarvoor veel gebruikt. Het Nederlandse Breda besloot om in samenwerking met het bedrijf URBAN ID uit Strijbeek drie nutskasten te voorzien van foto’s met het thema wielersport die een relatie hebben met hun stad. De foto's zijn gemaakt door Johan van Gurp, destijds fotograaf van BN DeStem.  

De kasten staan op de volgende locaties:                                                                                                                  1.

1. Frits Pirard, wielerronde van Princenhage 1975 Diaconesseweg bij entree Amphoia Ziekenhuis locatie Langendijk                                                                                                                                                                       

2. D'n Pel, Kees Pellenaars Ettensebaan-Liesboslaan                                                                                                           

3. Ronde van Nederland, Joop Zoetemelk Ettensebaan-Heilaarstraat.                                                                       

Dus als je een fietstochtje maakt door Breda ga dan eens op zoek naar de beelden van  een stukje plaatselijke wielergeschiedenis.

Fietsen langs kanalen, fraaie dorpjes, de mooiste landschappen en historische kastelen en tegelijkertijd genieten van smakelijke adresjes onderweg.  Ontdek de 12 verrassende fietsroutes en 3 kindvriendelijke lussen langs smakelijke adresjes rond Brugge. Met heel veel leuke stops onderweg, van gezellige terrasjes over ambachtelijke ijshoeves tot hippe bistro’s! Goed voor meer dan 236 km fietsplezier. Het gratis gidsje kan worden besteld of gedownload via www.brugseommeland.be/nl/lekker-fietsen.

 

Tijdens de coronacrisis schoot de fietsverkoop de hoogte in, zowel voor klassieke als elektrische fietsen. Ook het gebruik van deelfietsen nam toe. Parallel daarmee werd de laatste tijd in veel sectoren begonnen met het toekennen van een fietsvergoeding of werd het bedrag voor werknemers die de fiets gebruiken voor hun woon-werkverkeer opgetrokken. Laurence Philippe, Legal Expert bij Partena Professional, vertelt ons meer over deze trend die wel eens de norm zou kunnen worden.

Aantrekkelijke fiscale en sociale behandeling

De Denen wachten er al twee jaar op: de Grand Départ van de Tour de France. Origineel gepland in 2020, maar om bekende redenen (Covid) twee jaar uitgesteld. Op de eerste dag van juli gaat het dan toch echt gebeuren: de Tour-start in Kopenhagen.

Zal Wout Van Aert samen met Georges straks opnieuw op het podium staan als ritwinnaar en kan hij dit al in Denemarken? Zal hij het groen mee naar huis brengen? Hoeveel ritoverwinningen pakken de Belgen? Doen de Nederlanders - o.a. met showbeest Mathieu van der Poel - het even goed of beter? En wie klopt Tadej Pogačar voor de eindoverwinning? Zal het misschien wel net de Deen Jonas Vingegaard zijn die hem het vuur aan de schenen legt of toch eerder Primož Roglič? Het zijn een aantal vragen die de speculaties en tooggesprekken beheersen en waar we de komende weken de antwoorden op zullen ontdekken. Het feest begint nu vrijdag alvast in Denemarken!

Op 08 mei 2021 stonden 184 profrenners in Sicilië aan de start van de 104de Giro d’ Italia. Als topfavorieten stonden Egan Bernal en Simon Yates met top genoteerd bij de internationale pers, terwijl in België – zeker ook gevoed door het eigen entourage en zijn ongekende zelfzekerheid– de druk op Remco Evenepoel alweer onmenselijk hoog werd gelegd. Hij zou de Giro wel eens kunnen winnen na zijn revalidatie, of toch zeker wel het podium halen. Ook al was het zijn eerste koers na de verschrikkelijke tuimelpartij in de Ronde van Lombardije, de Belgische hype/droom viel zeker niet stil in de eerste dagen van de Giro, waarin Evenepoel bijna de evenknie leek van latere winnaar Bernal. Uiteindelijk – en misschien maar goed ook voor zijn latere carrière -, bleken de wielerwetten ook voor Evenepoel te gelden. Na een aantal ritten werd hij met de voetjes op de grond gezet. Dat was misschien wel net de volgende stap in de evolutie van dit geweldige talent, een talent met een veel te grillig karakter volgens velen.

Dit seizoen werd hij na de Tirreno – Adriatico en de Brabantse Pijl - waar hij alweer lekker zichzelf was - bijna volledig met de grond gelijk gemaakt. Vooral op social media werd de kritiek over de persoon Remco Evenepoel naar een hoogtepunt gevoerd. Tot… er plots dat schitterende ‘Remco-exploot’ volgde in Luik-Bastenaken-Luik. Meteen hing iedereen weer aan zijn lippen en werd hij opnieuw de hemel in geprezen.

Het leest als een verhaal uit een Hollywood-film, maar hoe jammer is het niet voor het mensdom in zijn algemeenheid? Wat zegt dit over (een deel van) onze huidige maatschappij?

Steeds duurzamer - voor het zevende achtereenvolgende jaar zal de Giro d ‘Italia 'groen rijden'. De Giro is zo het enige wielerevenement van wereldklasse met een lage milieu-impact als één van de kernprioriteiten. Ride Green, het duurzaamheidsproject dat erop gericht is om de gebieden waar de renners doorfietsen, te beschermen door middel van gescheiden afvalinzameling, werd in 2016 opgezet. Het heeft tot doel de effecten van de passage van de Corsa Rosa te verminderen door een correct beheer van de afvalstromen die worden geproduceerd door de race, met behulp van een traceerbaarheidssysteem. Met de hulp van meer dan 200 vrijwilligers en tal van lokale bedrijven, ook gecoördineerd door de ERICA-coöperatie, wordt het afval dat op de verschillende locaties wordt geproduceerd, verzameld op speciale ecologische eilanden die op strategische punten van elke fase zijn geplaatst, en vervolgens naar recycling gestuurd om terug te worden gebracht in de productiecyclus.

Na een uitstel van een jaar als gevolg van de coronacrisis werd van 1 oktober tot 31 maart jl.  de wereldtentoonstelling in Dubai (Verenigde Arabische Emiraten) gehouden. Het Belgische paviljoen stond in het Mobiliteits District. En wat paste daarbij beter dan fietsen. Dubai is sinds enige jaren ook gekend als het land van de enige World Tour wedstrijd in het Midden-Oosten, de UAE-Tour die dit jaar voor de vierde keer werd verreden.  De ronde wordt altijd verreden in het begin van het wielerseizoen. De zesde etappe (180 km), die gewonnen werd door de Tsjech Mathias Vacek (Gasprom-Rusvelo), startte en finishte bij de Expo.

België wielerland

Voor ons bezoek aan het Belgische paviljoen zagen we tijdens het wachten aan de ingang de grootste momenten uit de carrière van Eddy Merckx de revue passeren. Per jaar werden de uitzonderlijke prestaties van Eddy in beeld gebracht.  Eddy is niet onbekend in het Midden-Oosten. Vijftien jaar lang was hij betrokken bij de organisatie van de Ronde van Qatar die in 2017 voorgoed van de wielerkalender is verdwenen.

Voor ons ligt een nieuw boek dat over de opkomst en de ondergang van Frank Vandenbroucke vertelt. Het is niet het eerste boek dat over VDB is verschenen en het zal wellicht ook niet het laatste zijn. Van welke kant je zijn leven ook bekijkt hij is en blijft een interessant man. Onnavolgbaar op alle terreinen van zijn leven. Juist daarom is het zo boeiend om te lezen wat Andy McGrath over hem heeft geschreven. Natuurlijk gaat het weer over zijn depressies, verslavingen, drugs, zelfmoordpogingen, ruzies, zijn echtscheiding en talloze rechtszaken, maar ook over zijn sportieve prestaties. Denk allen maar eens aan zijn overwinning in Luik-Bastenaken-Luik van 1999. Het is gewoon een boek om in één adem uit te lezen en het blijft je verbazen hoe VDB in het (zijn) leven heeft gestaan. Het boek neemt je systematisch mee door zijn leven dat bestond uit weinig ups en veel downs. Tientallen mensen, waaronder natuurlijk zijn maatje Nico Mattan, heeft de schrijver over VDB laten vertellen. Natuurlijk komt ook Bernard Sainz (de franse paardenfokker met de bijnaam dokter Mabuse) aan bod van wie VDB psychologische en farmaceutische hulp kreeg. Vooral die farmaceutische hulp is een noemer waaronder heel wat kan worden ondergebracht. Mabuse belandde vanwege zijn dopingpraktijken tenslotte in de gevangenis. 't Is prachtig om te lezen hoe Vandenbroucke hier als een niet te temmen paard weer tussendoor rost.  Natuurlijk wordt weer uitgebreid stilgestaan dat hij op 12 oktober 2009 in Senegal dood in zijn hotelkamer werd aangetroffen. Over de verschillende hypotheses over zijn doodsoorzaak heeft men nog nooit het juiste antwoord kunnen geven. Met die vraag blijft ook de lezer zitten, maar desalniettemin een mooi boek om je een aantal uren in het leven van VDB, zoals dat hij dat beleefd heeft, te verdiepen. En het is allemaal waar gebeurd. God is dood en ligt op de begraafplaats in Ploegsteert. !

Boekgegevens: Uitgeverij Horizon,

ISBN 978 94 921 5965 6  314 pag.  22,99 Euro

 

Ieder heeft van die fases in zijn leven dat hij/zij aan het opruimen gaat. Een mens is immers geneigd om veel te bewaren en je moet je wel eens afvragen wat er met je archieven, in dit geval wielerarchieven, gaat gebeuren wanneer je het heden met het eeuwige hebt verwisseld. Daarom is het goed om er zelf maar eens de bezem door te halen. Inventariseren wat je hebt, wat weg kan en wat mag blijven. Zo zit het spelletje in elkaar. Maar zo gemakkelijk is het ook weer niet, want je zou het in de toekomst nog eens nodig kunnen hebben. Gelukkig hebben we tegenwoordig Google, waar al je vragen worden oplost. Voor me liggen enkele plakboeken uit de jaren 1985 tot 1990 wanneer ik als supporter naar Parijs-Roubaix en Luik-Bastenaken-Luik ga om te fotograferen. Later worden je foto's ontwikkeld en met krantenknipsels maakte je in die tijd een plakboek. Geweldig om weer eens door te bladeren. Weggooien? Geen sprake van. De herinneringen komen weer boven. Je beleeft die dagen weer en je foto's ondersteunen alles. Misschien kijken mijn kinderen er later ook wel in wat hun vader allemaal aan zich heeft voorbij zien trekken en op de gevoelige plaat (zoals dat vroeger werd genoemd) heeft vastgelegd.

S5 Box