Nieuws
  • Register

Op 08 mei 2021 stonden 184 profrenners in Sicilië aan de start van de 104de Giro d’ Italia. Als topfavorieten stonden Egan Bernal en Simon Yates met top genoteerd bij de internationale pers, terwijl in België – zeker ook gevoed door het eigen entourage en zijn ongekende zelfzekerheid– de druk op Remco Evenepoel alweer onmenselijk hoog werd gelegd. Hij zou de Giro wel eens kunnen winnen na zijn revalidatie, of toch zeker wel het podium halen. Ook al was het zijn eerste koers na de verschrikkelijke tuimelpartij in de Ronde van Lombardije, de Belgische hype/droom viel zeker niet stil in de eerste dagen van de Giro, waarin Evenepoel bijna de evenknie leek van latere winnaar Bernal. Uiteindelijk – en misschien maar goed ook voor zijn latere carrière -, bleken de wielerwetten ook voor Evenepoel te gelden. Na een aantal ritten werd hij met de voetjes op de grond gezet. Dat was misschien wel net de volgende stap in de evolutie van dit geweldige talent, een talent met een veel te grillig karakter volgens velen.

Dit seizoen werd hij na de Tirreno – Adriatico en de Brabantse Pijl - waar hij alweer lekker zichzelf was - bijna volledig met de grond gelijk gemaakt. Vooral op social media werd de kritiek over de persoon Remco Evenepoel naar een hoogtepunt gevoerd. Tot… er plots dat schitterende ‘Remco-exploot’ volgde in Luik-Bastenaken-Luik. Meteen hing iedereen weer aan zijn lippen en werd hij opnieuw de hemel in geprezen.

Het leest als een verhaal uit een Hollywood-film, maar hoe jammer is het niet voor het mensdom in zijn algemeenheid? Wat zegt dit over (een deel van) onze huidige maatschappij?

Steeds duurzamer - voor het zevende achtereenvolgende jaar zal de Giro d ‘Italia 'groen rijden'. De Giro is zo het enige wielerevenement van wereldklasse met een lage milieu-impact als één van de kernprioriteiten. Ride Green, het duurzaamheidsproject dat erop gericht is om de gebieden waar de renners doorfietsen, te beschermen door middel van gescheiden afvalinzameling, werd in 2016 opgezet. Het heeft tot doel de effecten van de passage van de Corsa Rosa te verminderen door een correct beheer van de afvalstromen die worden geproduceerd door de race, met behulp van een traceerbaarheidssysteem. Met de hulp van meer dan 200 vrijwilligers en tal van lokale bedrijven, ook gecoördineerd door de ERICA-coöperatie, wordt het afval dat op de verschillende locaties wordt geproduceerd, verzameld op speciale ecologische eilanden die op strategische punten van elke fase zijn geplaatst, en vervolgens naar recycling gestuurd om terug te worden gebracht in de productiecyclus.

Na een uitstel van een jaar als gevolg van de coronacrisis werd van 1 oktober tot 31 maart jl.  de wereldtentoonstelling in Dubai (Verenigde Arabische Emiraten) gehouden. Het Belgische paviljoen stond in het Mobiliteits District. En wat paste daarbij beter dan fietsen. Dubai is sinds enige jaren ook gekend als het land van de enige World Tour wedstrijd in het Midden-Oosten, de UAE-Tour die dit jaar voor de vierde keer werd verreden.  De ronde wordt altijd verreden in het begin van het wielerseizoen. De zesde etappe (180 km), die gewonnen werd door de Tsjech Mathias Vacek (Gasprom-Rusvelo), startte en finishte bij de Expo.

België wielerland

Voor ons bezoek aan het Belgische paviljoen zagen we tijdens het wachten aan de ingang de grootste momenten uit de carrière van Eddy Merckx de revue passeren. Per jaar werden de uitzonderlijke prestaties van Eddy in beeld gebracht.  Eddy is niet onbekend in het Midden-Oosten. Vijftien jaar lang was hij betrokken bij de organisatie van de Ronde van Qatar die in 2017 voorgoed van de wielerkalender is verdwenen.

Voor ons ligt een nieuw boek dat over de opkomst en de ondergang van Frank Vandenbroucke vertelt. Het is niet het eerste boek dat over VDB is verschenen en het zal wellicht ook niet het laatste zijn. Van welke kant je zijn leven ook bekijkt hij is en blijft een interessant man. Onnavolgbaar op alle terreinen van zijn leven. Juist daarom is het zo boeiend om te lezen wat Andy McGrath over hem heeft geschreven. Natuurlijk gaat het weer over zijn depressies, verslavingen, drugs, zelfmoordpogingen, ruzies, zijn echtscheiding en talloze rechtszaken, maar ook over zijn sportieve prestaties. Denk allen maar eens aan zijn overwinning in Luik-Bastenaken-Luik van 1999. Het is gewoon een boek om in één adem uit te lezen en het blijft je verbazen hoe VDB in het (zijn) leven heeft gestaan. Het boek neemt je systematisch mee door zijn leven dat bestond uit weinig ups en veel downs. Tientallen mensen, waaronder natuurlijk zijn maatje Nico Mattan, heeft de schrijver over VDB laten vertellen. Natuurlijk komt ook Bernard Sainz (de franse paardenfokker met de bijnaam dokter Mabuse) aan bod van wie VDB psychologische en farmaceutische hulp kreeg. Vooral die farmaceutische hulp is een noemer waaronder heel wat kan worden ondergebracht. Mabuse belandde vanwege zijn dopingpraktijken tenslotte in de gevangenis. 't Is prachtig om te lezen hoe Vandenbroucke hier als een niet te temmen paard weer tussendoor rost.  Natuurlijk wordt weer uitgebreid stilgestaan dat hij op 12 oktober 2009 in Senegal dood in zijn hotelkamer werd aangetroffen. Over de verschillende hypotheses over zijn doodsoorzaak heeft men nog nooit het juiste antwoord kunnen geven. Met die vraag blijft ook de lezer zitten, maar desalniettemin een mooi boek om je een aantal uren in het leven van VDB, zoals dat hij dat beleefd heeft, te verdiepen. En het is allemaal waar gebeurd. God is dood en ligt op de begraafplaats in Ploegsteert. !

Boekgegevens: Uitgeverij Horizon,

ISBN 978 94 921 5965 6  314 pag.  22,99 Euro

 

Ieder heeft van die fases in zijn leven dat hij/zij aan het opruimen gaat. Een mens is immers geneigd om veel te bewaren en je moet je wel eens afvragen wat er met je archieven, in dit geval wielerarchieven, gaat gebeuren wanneer je het heden met het eeuwige hebt verwisseld. Daarom is het goed om er zelf maar eens de bezem door te halen. Inventariseren wat je hebt, wat weg kan en wat mag blijven. Zo zit het spelletje in elkaar. Maar zo gemakkelijk is het ook weer niet, want je zou het in de toekomst nog eens nodig kunnen hebben. Gelukkig hebben we tegenwoordig Google, waar al je vragen worden oplost. Voor me liggen enkele plakboeken uit de jaren 1985 tot 1990 wanneer ik als supporter naar Parijs-Roubaix en Luik-Bastenaken-Luik ga om te fotograferen. Later worden je foto's ontwikkeld en met krantenknipsels maakte je in die tijd een plakboek. Geweldig om weer eens door te bladeren. Weggooien? Geen sprake van. De herinneringen komen weer boven. Je beleeft die dagen weer en je foto's ondersteunen alles. Misschien kijken mijn kinderen er later ook wel in wat hun vader allemaal aan zich heeft voorbij zien trekken en op de gevoelige plaat (zoals dat vroeger werd genoemd) heeft vastgelegd.

Het Prinsdom aan de Schelde is op 23 juni a.s. gastheer voor het Belgisch Kampioenschap tijdrijden voor de eliterenners. De suggestie daarvoor is in 2019 gedaan door Thomas De Gendt (inwoner van de deelgemeente Semmerzake) en het gemeentebestuur heeft zich daarop kandidaat gesteld voor de organisatie. Overigens is ook tweevoudig Belgisch kampioen tijdrijden (2016 en 2018) en regerend werelduurrecordhouder Victor Campenaerts inwoner van Gavere.

Het parcours van 12,7 km is tot stand gekomen met hulp van beide renners.  De start (ter hoogte van de Aldi) en finish (ter hoogte van brouwerij Contreras) liggen vlak bij elkaar in de Molenstraat.  Behalve door Gavere slingert het parcours zich door de deelgemeenten Dikkelvenne en Baaigem.

Het best bezette BK tijdrijden ooit?

De grotendeels achter ons liggende coranabeperkingen waren niet in ieders nadeel. Er komt ineens tijd voor andere zaken, zoals voor ons als redacteur het opruimen en ordenen van je archief. Het gevaar is dat je ineens zaken tegenkomt die al uit je herinnering verdwenen waren. Je gaat lezen en de tijd vliegt door je vingers. Als fietser heb je aan de start gestaan van toertochten, cyclosportieven en gran fondo's, als redacteur heb je een groot aantal (fiets) persreizen gemaakt. In grote delen van Europa heb je de kilometers onder de wielen laten doordraaien. Wanneer je de balans opmaakt zijn er toch een aantal tochten/evenementen die er boven uitsteken. Het zit dikwijls niet in het grote, maar het kan ook het kleine zijn dat is blijven hangen. We nemen je mee naar het Franse dorp Lapalud, pal langs de Route du Soleil (afslag 19 Bollène).

We schrijven het jaar 2000. In de vakantietijd plande ik uit de kalender van Fédération Française de Cyclotourisme (FFCT) voor elke zaterdag en zondag een toertocht. Een geweldige manier om een streek te verkennen. In Lapalud wordt op 3 juni de 21e Rallye des Balais georganiseerd. De naam komt van een plaatselijk fabriekje dat onder andere bezems maakt.

De provincie Vlaams-Brabant is eind 2021 een permanente mountainbikeroute rijker geworden. En niet zomaar eentje: de Marathonroute Frans Claes is maar liefst 136 km lang en telt bijna 2.000 hoogtemeters. Ideaal voor de sportieve mountainbiker die een mooie uitdaging wil aangaan. Deze nieuwe bewegwijzerde mountainbikeroute loopt doorheen 11 steden en gemeenten: Leuven, Bertem, Kortenberg, Tervuren, Overijse, Huldenberg, Oud-Heverlee, Bierbeek, Boutersem, Lubbeek en Holsbeek en maakt een lus door het Zoniënwoud, het Meerdaalwoud en het Hageland.

De officiële start van het parcours ligt aan de Philipssite in Leuven, al kan je zelf je start- en eindpunt kiezen. De route is vernoemd naar Frans Claes, de Leuvense top (marathon) mountainbiker die hoge ogen gooit op internationale races. In oktober jl.  behaalde hij met zijn ploegmaat Jens Schuermans nog een zeer eervolle elfde plaats in zijn vierde Absa Cape Epic in Zuid-Afrika. Jens werd 18e op de Olympische Spelen in Japan.                                 

Vanzelfsprekend werd de nieuwe route getest en goedgekeurd door Frans Claes. “Ik ben ervan overtuigd dat het een hele uitdaging is voor jong en oud. Zelf heb ik de route ervaren als een tocht die zich kenmerkt door zijn diversiteit aan paden en die in één of meerdere dagen doenbaar is voor elke mountainbiker.” De Marathonroute is te vinden op de website van Sport Vlaanderen.

Met de fiets Vlaanderen echt leren kennen? Wel dan kan je best wat hulp gebruiken. De Landelijke Fietsroutes (LF) in Vlaanderen zijn in navolging van Nederland omgevormd tot icoonroutes. De negen thematische langeafstandsfietsroutes van in totaal 2500 km leiden de fietser langs het allerbeste, made in Flanders: weidse landschappen, ontmoetingen in (fiets)cafés onderweg, gastronomie op je bord... Elke Icoonfietsroute loopt langs knooppunten, is in twee richtingen bewegwijzerd en haakt de mooiste stukjes van Vlaanderen aan elkaar rond een thema. De Kustroute, Frontroute ’14-’18, Kempenroute, Schelderoute, Maasroute, Kunststedenroute, Groene Gordelroute, Heuvelroute en Vlaanderenroute zijn ideaal voor een meerdaagse fietsvakantie. De overzichtskaart kan worden gedownload van http://icoonroutes.com/

Een onbekende (ex-)profrenner. Een fiets. Een tijd. Met die slogan lanceert het Centrum Ronde van Vlaanderen op zaterdag 26 maart haar tweede editie van The Styxx.

Het concept blijft ongewijzigd, de strijd aangaan met een onherkenbaar gemaakte (ex- )profrenner. The Styxx zet op een parcours van 73 kilometer doorheen de prachtige Vlaamse Ardennen een richttijd neer. Over de Rotelenberg, langs de Dammekensstraat, ‘stoempen’ op de Spichtenberg, het belooft een spannende strijd te worden.

Cyclis Bike Lease lanceert de vierde editie van de #ikfietsnaarhetwerk-campagne. De boodschap naar alle werknemers luidt:  Schrijf je nu in en fiets mee op donderdag 28 april.

Schrijf je in via ikfietsnaarhetwerk.be

De #ikfietsnaarhetwerk-dag vindt plaats op donderdag 28 april 2022. Cyclis moedigt met haar sensibiliseringscampagne alle werknemers aan om massaal naar het werk te fietsen. Zo kunnen degene die dat extra duwtje nodig hebben, een dag de fiets nemen voor het woon-werkverkeer. Werknemers die thuiswerken, maken voor of na hun werkdag een symbolische rit zodat ze toch hun dagelijkse dosis beweging hebben. Deelnemers kunnen zich vanaf vandaag inschrijven via de website www.ikfietsnaarhetwerk.be.

De e-mountainbike etapperace door Valle d'Aosta tussen 5 en 9 juli heeft zijn parcous bekendgemaakt met BOSCH eBike Systems als titelsponsor

De technologische ontwikkeling van de mountainbike heeft gezorgd voor een nieuwe golf van zowel toeristisch als sportief fietsen in de bergen. Deze stijging is ook de oorzaak van het succes van een nieuw wedstrijdformaat, ontworpen voor rijders die hun vaardigheden willen testen op technisch  uitdagende paden, omringd door Europa's hoogste en meest majestueuze toppen.

De organisatoren van de ALL AROUND eMTB Race hebben BOSCH eBike Systems gekozen als titelsponsor voor hun evenement, omdat Bosch de wereldstandaard zet op het gebied van eBiking. Ze zijn ook verheugd om aan te kondigen dat tussen 5 en 9 juli aanstaande e-bikers van over de hele wereld over de paden van de Valle d'Aosta zullen zoeven tijdens de allereerste editie van de ALL AROUND eMTB Race BOSCH ePowered.

"Het was een lange, zware klus", aldus Luca Santini-organisator van de ALL AROUND eMTB Race BOSCH ePowered. "Maar door samen te werken met de regio Valle d'Aosta en dankzij de onschatbare steun van de 21 betrokken gemeenten, konden we een parcours ontwikkelen met specifieke e-mountainbike-eigenschappen. Door de steun te krijgen van een zo belangrijk merk als Bosch werd ook bevestigd dat onze formule competitief is”.

S5 Box