Op 08 mei 2021 stonden 184 profrenners in Sicilië aan de start van de 104de Giro d’ Italia. Als topfavorieten stonden Egan Bernal en Simon Yates met top genoteerd bij de internationale pers, terwijl in België – zeker ook gevoed door het eigen entourage en zijn ongekende zelfzekerheid– de druk op Remco Evenepoel alweer onmenselijk hoog werd gelegd. Hij zou de Giro wel eens kunnen winnen na zijn revalidatie, of toch zeker wel het podium halen. Ook al was het zijn eerste koers na de verschrikkelijke tuimelpartij in de Ronde van Lombardije, de Belgische hype/droom viel zeker niet stil in de eerste dagen van de Giro, waarin Evenepoel bijna de evenknie leek van latere winnaar Bernal. Uiteindelijk – en misschien maar goed ook voor zijn latere carrière -, bleken de wielerwetten ook voor Evenepoel te gelden. Na een aantal ritten werd hij met de voetjes op de grond gezet. Dat was misschien wel net de volgende stap in de evolutie van dit geweldige talent, een talent met een veel te grillig karakter volgens velen.
Dit seizoen werd hij na de Tirreno – Adriatico en de Brabantse Pijl - waar hij alweer lekker zichzelf was - bijna volledig met de grond gelijk gemaakt. Vooral op social media werd de kritiek over de persoon Remco Evenepoel naar een hoogtepunt gevoerd. Tot… er plots dat schitterende ‘Remco-exploot’ volgde in Luik-Bastenaken-Luik. Meteen hing iedereen weer aan zijn lippen en werd hij opnieuw de hemel in geprezen.
Het leest als een verhaal uit een Hollywood-film, maar hoe jammer is het niet voor het mensdom in zijn algemeenheid? Wat zegt dit over (een deel van) onze huidige maatschappij?
Steeds duurzamer - voor het zevende achtereenvolgende jaar zal de Giro d ‘Italia 'groen rijden'. De Giro is zo het enige wielerevenement van wereldklasse met een lage milieu-impact als één van de kernprioriteiten. Ride Green, het duurzaamheidsproject dat erop gericht is om de gebieden waar de renners doorfietsen, te beschermen door middel van gescheiden afvalinzameling, werd in 2016 opgezet. Het heeft tot doel de effecten van de passage van de Corsa Rosa te verminderen door een correct beheer van de afvalstromen die worden geproduceerd door de race, met behulp van een traceerbaarheidssysteem. Met de hulp van meer dan 200 vrijwilligers en tal van lokale bedrijven, ook gecoördineerd door de ERICA-coöperatie, wordt het afval dat op de verschillende locaties wordt geproduceerd, verzameld op speciale ecologische eilanden die op strategische punten van elke fase zijn geplaatst, en vervolgens naar recycling gestuurd om terug te worden gebracht in de productiecyclus.
Met de HUD-Y presenteert ABUS, een prachtige nieuwe fietshelm met een uitzonderlijk modern design voor de veeleisende ‘new-look stadsfietser’. Het nieuwe ontwerp brengt esthetiek en stijl op straat. De uitrusting, waaronder een magnetisch opklikbaar, oplaadbaar LED-achterlicht, maakt je zichtbaar op elk moment van de dag en dit op een uiterst modieuze manier. De nieuwe HUD-Y is volledig herdacht in termen van vorm en functionaliteit. Het heldere, zelfbewuste ontwerp is een statement - en een commitment aan het stadsleven. De functionaliteit van de helm overtuigt in alle verkeerssituaties.
Innovatie gaat voorop
Na een uitstel van een jaar als gevolg van de coronacrisis werd van 1 oktober tot 31 maart jl. de wereldtentoonstelling in Dubai (Verenigde Arabische Emiraten) gehouden. Het Belgische paviljoen stond in het Mobiliteits District. En wat paste daarbij beter dan fietsen. Dubai is sinds enige jaren ook gekend als het land van de enige World Tour wedstrijd in het Midden-Oosten, de UAE-Tour die dit jaar voor de vierde keer werd verreden. De ronde wordt altijd verreden in het begin van het wielerseizoen. De zesde etappe (180 km), die gewonnen werd door de Tsjech Mathias Vacek (Gasprom-Rusvelo), startte en finishte bij de Expo.
België wielerland
Voor ons bezoek aan het Belgische paviljoen zagen we tijdens het wachten aan de ingang de grootste momenten uit de carrière van Eddy Merckx de revue passeren. Per jaar werden de uitzonderlijke prestaties van Eddy in beeld gebracht. Eddy is niet onbekend in het Midden-Oosten. Vijftien jaar lang was hij betrokken bij de organisatie van de Ronde van Qatar die in 2017 voorgoed van de wielerkalender is verdwenen.
Onze fiets is ons heilig goed, maar een goede beveiliging ervan vergeten we soms wel eens.
Fietsen staan meestal in de garage of in het tuinhuis gestald en dat is nu net de plaats waar dieven het liefst een kijkje komen nemen. Om je fiets op die plaatsen beter te beveiligen zijn er een aantal oplossingen die wij hieronder even onder de loep nemen onder het thema MoSi@home, met andere woorden, de beveiliging bij jou thuis. Abus, de specialist in beveiliging biedt een volledig menu aan oplossingen:
Alarmbox:
De alarmbox is een metalen box die reageert op beweging in alle richtingen d.m.v van een 3D-sensor, 100 dB luid alarm.
Michelin lanceert een nieuwe reeks van premium banden voor racefietsen: de MICHELIN POWER CUP.
Deze nieuwe reeks is beschikbaar in drie versies. De racetube (Tubular) behoort tot het Racing Line aanbod van Michelin, terwijl de Tubetype en Tubeless Ready (TLR) banden deel uitmaken van het Competition Line aanbod.
De MICHELIN POWER CUP Tubular maakt gebruik van technologieën zoals de Gum-X technologie die de rolefficiëntie, de grip in bochten en de levensduur van de racetube optimaliseert. De High Density Shield technologie zorgt dan weer voor meer weerstand tegen lekrijden en het 2x160 TPI karkas voor meer comfort bij het rijden met een hoge bandendruk.
Voor ons ligt een nieuw boek dat over de opkomst en de ondergang van Frank Vandenbroucke vertelt. Het is niet het eerste boek dat over VDB is verschenen en het zal wellicht ook niet het laatste zijn. Van welke kant je zijn leven ook bekijkt hij is en blijft een interessant man. Onnavolgbaar op alle terreinen van zijn leven. Juist daarom is het zo boeiend om te lezen wat Andy McGrath over hem heeft geschreven. Natuurlijk gaat het weer over zijn depressies, verslavingen, drugs, zelfmoordpogingen, ruzies, zijn echtscheiding en talloze rechtszaken, maar ook over zijn sportieve prestaties. Denk allen maar eens aan zijn overwinning in Luik-Bastenaken-Luik van 1999. Het is gewoon een boek om in één adem uit te lezen en het blijft je verbazen hoe VDB in het (zijn) leven heeft gestaan. Het boek neemt je systematisch mee door zijn leven dat bestond uit weinig ups en veel downs. Tientallen mensen, waaronder natuurlijk zijn maatje Nico Mattan, heeft de schrijver over VDB laten vertellen. Natuurlijk komt ook Bernard Sainz (de franse paardenfokker met de bijnaam dokter Mabuse) aan bod van wie VDB psychologische en farmaceutische hulp kreeg. Vooral die farmaceutische hulp is een noemer waaronder heel wat kan worden ondergebracht. Mabuse belandde vanwege zijn dopingpraktijken tenslotte in de gevangenis. 't Is prachtig om te lezen hoe Vandenbroucke hier als een niet te temmen paard weer tussendoor rost. Natuurlijk wordt weer uitgebreid stilgestaan dat hij op 12 oktober 2009 in Senegal dood in zijn hotelkamer werd aangetroffen. Over de verschillende hypotheses over zijn doodsoorzaak heeft men nog nooit het juiste antwoord kunnen geven. Met die vraag blijft ook de lezer zitten, maar desalniettemin een mooi boek om je een aantal uren in het leven van VDB, zoals dat hij dat beleefd heeft, te verdiepen. En het is allemaal waar gebeurd. God is dood en ligt op de begraafplaats in Ploegsteert. !
Boekgegevens: Uitgeverij Horizon,
ISBN 978 94 921 5965 6 314 pag. 22,99 Euro
Ieder heeft van die fases in zijn leven dat hij/zij aan het opruimen gaat. Een mens is immers geneigd om veel te bewaren en je moet je wel eens afvragen wat er met je archieven, in dit geval wielerarchieven, gaat gebeuren wanneer je het heden met het eeuwige hebt verwisseld. Daarom is het goed om er zelf maar eens de bezem door te halen. Inventariseren wat je hebt, wat weg kan en wat mag blijven. Zo zit het spelletje in elkaar. Maar zo gemakkelijk is het ook weer niet, want je zou het in de toekomst nog eens nodig kunnen hebben. Gelukkig hebben we tegenwoordig Google, waar al je vragen worden oplost. Voor me liggen enkele plakboeken uit de jaren 1985 tot 1990 wanneer ik als supporter naar Parijs-Roubaix en Luik-Bastenaken-Luik ga om te fotograferen. Later worden je foto's ontwikkeld en met krantenknipsels maakte je in die tijd een plakboek. Geweldig om weer eens door te bladeren. Weggooien? Geen sprake van. De herinneringen komen weer boven. Je beleeft die dagen weer en je foto's ondersteunen alles. Misschien kijken mijn kinderen er later ook wel in wat hun vader allemaal aan zich heeft voorbij zien trekken en op de gevoelige plaat (zoals dat vroeger werd genoemd) heeft vastgelegd.
Met de introductie van de nieuwe Sigma ORIGINALS fietscomputers zet SIGMA zijn ontwikkeling voort. Binnen korte tijd hebben hebben we vele nieuwe producten gelanceerd. "Fietscomputers en SIGMA horen gewoon bij elkaar", zegt SIGMA-directeur Robin Schendel. “Sinds 1982, toen mijn vader, de oprichter van het bedrijf Klaus-Peter Schendel, de eerste digitale fietscomputer lanceerde, de Cyclecoach, staat SIGMA aan de basis als het gaat om fietscomputers. De functionele fietscomputers zijn de afgelopen decennia steeds beter geworden. Met de ORIGINALS lanceren we graag de volgende generatie fietscomputers. Verkrijgbaar in vijf modellen en zowel inbekabelde als in draadloze versies, elke fietser vindt zijn ideale fietscomputer en voldoende motivatie om op zijn fiets te stappen.”
Dankzij geoptimaliseerde bediening en een nieuwe, grotere displays zijn de ORIGINALS nog gebruiksvriendelijker geworden, maar hebben door slanke behuizing toch een compacte formaat behouden. Dankzij de extra lange batterijduur van meer dan twee jaar hoeven fietsers zich geen zorgen te maken over het onderhoud van hun fietscomputer.
Het Prinsdom aan de Schelde is op 23 juni a.s. gastheer voor het Belgisch Kampioenschap tijdrijden voor de eliterenners. De suggestie daarvoor is in 2019 gedaan door Thomas De Gendt (inwoner van de deelgemeente Semmerzake) en het gemeentebestuur heeft zich daarop kandidaat gesteld voor de organisatie. Overigens is ook tweevoudig Belgisch kampioen tijdrijden (2016 en 2018) en regerend werelduurrecordhouder Victor Campenaerts inwoner van Gavere.
Het parcours van 12,7 km is tot stand gekomen met hulp van beide renners. De start (ter hoogte van de Aldi) en finish (ter hoogte van brouwerij Contreras) liggen vlak bij elkaar in de Molenstraat. Behalve door Gavere slingert het parcours zich door de deelgemeenten Dikkelvenne en Baaigem.
Het best bezette BK tijdrijden ooit?
Er zijn 1305 gasten en geen leden online