Nieuws
  • Register

Met de fusie van Mondseeland, Attersee, Fuschlsee, Salzburger Seenland, Eugendorf en een aantal plaatsen rond Salzburg, ontstond hier een eersteklas fietsregio, met een routenetwerk van 6.000 km dat aan ieders wensen tegemoetkomt.

Wegen en fietspaden slingeren zich tussen de meren, steile bergen en kleinere heuvels, doorheen een gedroomd landschap, met ontelbare leuke plekjes zoals een baai om te zwemmen, een uitzichtpunt of een van de betoverende dorpjes in de omgeving.
Met ons vieren reizen we begin mei naar Fuschl am See en vinden een onderkomen in het Rennrad & Triathlon Hotel Mohrenwirt, een van de hotels aangesloten bij Roadbike Holidays. Jakob Schmidlechner, de hoteleigenaar en zelf een enthousiaste wielrenner en triatleet, ontvangt ons heel vriendelijk en maakt ons vertrouwd met de inrichting van zijn hotel. Nadat we onze racefietsen hebben opgeborgen in de afsluitbare, met video bewaakte fietsenstalling, nemen we een kijkje in de uitgebreide tochtendocumentatie en verheugen we ons nog meer op de komende excursies. Bij alles wat er beschreven wordt, vinden we het moeilijk om niet direct al in de schemering aan een eerste ronde te beginnen. Maar uiteindelijk krijgt de rede de overhand en besluiten we ons voorlopig aan wat ontspanning in de spa van het hotel over te geven. Het hoogteprofiel van de individuele tochten maakt ons meer dan duidelijk dat aan onze beenspieren ook de nodige eisen gesteld zullen worden.

Region Salzburg Fuschlsee Small

Het uitgebreide ontbijtbuffet biedt alles wat we nodig hebben voor een lange dag in het zadel. Er is wel een reëel risico dat we onze buik te vol laden voordat we uiteindelijk goed op weg geraken. Maar we slagen erin om op tijd van de lekkernijen afstand te nemen en starten met fantastisch weer aan een tocht die er met 111 kilometer en 1.618 m hoogteverschil erg aantrekkelijk uitziet. Als opwarming staat er direct een klim van ongeveer 100 hm op het programma, wat ons op bedrijfstemperatuur brengt, voordat een makkelijk en snel stuk volgt, lichtjes bergaf, langs de oever van het Wolfgangmeer. In Langgassen nemen we er een paar extra kilometers bij om op het smalste punt van het meer, direct tegenover de St. Wolfgang, aan de waterkant een glimp van dit pittoreske stadje op te vangen met het door heimatfilms beroemd geworden Weissen Rössl. Met een goed humeur en volledig ontspannen bereiken we kort daarna in Strobl de zuidkant van het Wolfgangmeer. Met een klim van 800 hm zijn we nu op weg naar Postalm, één van de grootste alpenweiden in Oostenrijk, langs een schilderachtige weg.

Salzkammergut small

Het sensationele uitzicht op de bergen en meren van Salzkammergut doet ons de inspanning van de soms zeer steile klim vlug vergeten. Verder helpt de hoogteinformatie op de borden in de bochten langs de tolweg ons om onze krachten optimaal te verdelen. Toch zijn we erg blij als het indrukwekkende plateau van Postalm voor ons opduikt. Het langste en moeilijkste deel van de dag hebben we hiermee achter de rug. We worden beloond in de vorm van koffie en cake op het terras van Gasthof Alpenrose. De aangename lentetemperatuur en het kalmerende effect dat deze idyllische bergweide uitstraalt, houden ons enige tijd gevangen voordat we terug in het zadel klimmen. Tijdens de snelle afdaling naar het Lammerdal krijgen we weer het tempo te pakken dat we voor de lange terugweg nodig zullen hebben. Uiteindelijk hebben we slechts de helft van de afstand achter ons en er wacht ons beslist nog de een of andere klim op de weg terug naar Fuschl. De volgende 25 km werken we in één stuk op de hoofdweg af. Met de ogen constant gericht op de achterband van de leider, hangen we in zijn kielzog om zo snel mogelijk de stad Hallein te bereiken, waar we in het veel rustiger Wiesdal afslaan. Hier wordt het weer krachtig trappen en klimmen om 250 m hogerop te geraken. Het uiterst charmante landschap helpt bij het bereiken van het hoogste punt, net voor het einde van de helling bij de Hintersee. Een bijna 10 kilometer lange afdaling met een lichte helling rondt deze sensationele tocht af met de voor Salzkammergut typische mix van bergen en meren. We merken dat het nog vroeg in het seizoen is, want de kuiten doen zeer en onze dijen moeten nog loskomen. In de Mohren-SPA vinden we pure ontspanning en na een duik in het warme water, ziet de wereld er weer heel anders uit. Wat nog ontbreekt is het aanvullen van onze lichaamsenergie. We beginnen met een après-bike snack en eindigen met een 5-gangen menu, inclusief een uitgebreid saladebuffet. Na deze rondomverwennerij voor lichaam, geest en ziel, wordt de omvang van de komende tocht aanzienlijk de hoogte in geschroefd.

salzburgerland small

Jacob zal ons op een tocht rondom de hoofdstad Salzburg vergezellen. Ik maak van de gelegenheid gebruik om bij het hotel een nieuw racefietsmodel van Canyon te lenen. Mijn „machine” loopt weliswaar heel vlot, maar bij elke klim groeit het verlangen naar een nieuwe, zo licht mogelijke wegfiets. Een bijzonder lange klim, na een korte warmloopfaze, staat vandaag op het programma. We willen de Gaisberg overwinnen, die 700 m hoog direct boven de stad Salzburg troont. De afwisselende klim naar boven draait volledig rondom de berg heen en biedt daarmee schitterende uitzichten in alle richtingen. Op de top aangekomen wacht ons het unieke uitzicht op de Mozartstad, een absoluut hoogtepunt, dat ook talloze toeristen, die de Gaisberg meestal met de auto bereiken, niet willen missen. De afdaling over de aanzienlijk stillere weg naar Glasenbach, wordt gevolgd door een plezierige rit langsheen de Saalach, tot in het centrum van de provinciehoofdstad.

Region Salzburg afdaling small

In het bruisende stadscentrum, die op cultureel gebied tot de belangrijkste van Europa behoort, genieten we van een cappuccino en van de bijzondere sfeer die Salzburg te bieden heeft. „Nu ga ik jullie nog een bijzondere kijk op de stad laten zien,” zegt onze gids en lokt ons met deze woorden weer op de fiets. We rijden nog een tijdje heel comfortabel door Salzburg en vinden ons korte tijd later terug aan de voet van de klim naar het panoramische hotel DAXLUEG. Jacob, die zich op de Gaisberg nog nobel ingehouden had, gaat nu pas echt op de pedalen staan. Hoewel we een goed ritme gevonden hadden, blijkt het voor ons onmogelijk om zelfs in de buurt van zijn wiel te blijven. Dankzij de superlichte racefiets in koolstofvezel die ik geleend heb, kan ik het gat tussen ons en onze pezige, goed getrainde metgezel nog enigszins binnen de perken houden. Het subtiele verschil is dat Jacob los en ontspannen blijft, terwijl ik, vijf minuten later, volledig uitgeput op het afspraakpunt aankom. Het is duidelijk dat ik nog heel wat kilometers moet aftrainen als ik bergen wil beklimmen, zonder buiten adem te raken. Tegen de tijd dat mijn vrienden ons vervoegen, ben ik al halverwege gerecupereerd en genieten we samen van het sublieme uitzicht dat men vanaf de DAXLUEG over de stad Salzburg heeft. Onze gids heeft ons niets te veel beloofd. De lekkernijen die op het terras van de herberg geserveerd worden, smaken met dit uitzicht twee keer zo goed. Met de Gaisberg als een constante metgezel aan onze rechterkant, rollen we, meestal bergaf, losjes terug naar het hotel en ronden daarmee een tocht vol nieuwe indrukken af. Een prachtig contrast met het programma van gisteren, dat duidelijk aantoont hoe divers deze regio wel is.
Vóór de terugreis naar huis hebben we nog een halve dag, maar de motivatie om weer op de fiets te stappen is laag, dus wijden we ons aan wat cultuur. “Hallstatt moet je gewoon gezien hebben,” beweert men in het hotel. Deze plek aan het meer van Hallstatt is een UNESCO Werelderfgoed en dankt haar oorsprong aan de rijke zoutlagen. In deze oudste zoutmijn ter wereld wordt al meer dan 4000 jaar, net boven Hallstatt, het ‚witte goud’ gedolven. De schattige huizen, direct aan de oever van het meer gebouwd, zijn erg fotogeniek en trekken elk jaar duizenden toeristen naar Salzkammergut. De Chinezen vonden het hier zo leuk dat zij deze plek gewoon in de Volksrepubliek gekopieerd hebben. We slenteren nog wat rond in de romantische straatjes van het origineel en erkennen nogmaals hoe mooi het hier in Oostenrijk is. De fietsregio Salzburger Land - Salzkammergut scoort met een gedroomd landschap, een uniek samenspel van meren en bergen en met een aanbod dat zowel op cultureel als op sportief gebied, voor afwisseling zorgt, ook buiten het fietszadel.

Voor meer info over Salzkammergut, klik hier!