Nieuws
  • Register

Banden of tubes: that’s the question? Niet voor lang meer want tubeless banden en dito wielen doen stilaan hun intrede in het wegwielrennen.

Tubeless velgen, het woord zegt het zelf: zonder binnenband. De velg wordt luchtdicht gemaakt zodat er enkel een (tubeless) buitenband op moet. Pompen en klaar. Niets nieuws onder de zon want in de mountainbike wereld doen ze dat al langer. Omwille van de hoge druk in de band heeft de intrede in het wegwielrennen wat langer op zich laten wachten (velgen scheurden bij 8 bar), maar dat is opgelost en stilaan komt alles onder stoom. Op het gebied van racevelgen zijn er al heel wat merken die een tubeless versie op de markt hebben. Campagnolo, Fulcrum, Bontrager, Shimano, Easton en Notubes (ons testexemplaar) om er maar enkele te noemen. Het speciale aan deze wielen is dat de velg en velgrand niet alleen luchtdicht maar ook zo zijn ontworpen dat de band er mooi op blijft hangen. Het velgprofiel is met andere woorden aangepast aan het tubeless gegeven. Naast de TL (TubeLess) wielen heb je ook TLR (TubeLess Ready) wielsets. Het verschil zit hem in het feit dat je van deze laatste groep ook tubeless velgen kan maken, maar dat dit niet standaard uitgevoerd is. Meestal dien je het velglint te vervangen door een
speciale luchtdichte rimstrip (soort van dunne duct-tape) en een speciaal tubeless ventiel te monteren. Het gemakkelijkste is echter een TL wielset
aan te schaffen. Zoals ondergetekende met de Notubes Alpha 400 versie.
De veelzeggende naam zegt het al: Notubes, dat kan alleen maar tubeless zijn. Uiteraard dien je naast een tubeless wiel ook een tubeless band
aan te schaffen. Deze worden aangeduid met het UST label hetgeen staat voor Universal System Tubeless. Voornamelijk de luchtdichtheid speelt hier een rol, gecombineerd met een betere hechting achter de velgrand. Want het spreekt voor zich dat er geen lucht mag ontsnappen. Strikt genomen kan je een tubeless velg en een band gewoon monteren, maar het is aan te raden een latex vloeistof (via het ventiel) in de band te gieten. Deze vloeistof maakt alles dicht en als er een kleine perforatie van de band ontstaat, wordt deze automatisch opnieuw gedicht.
Een punaise of braam (bijvoorbeeld) haal je uit je band en de latex vult het gaatje terug op. Bijpompen en je kan verder rijden. Dit systeem komt
overgewaaid uit het mountainbike wereldje, maar werkt eveneens bij een raceband. 25 a 30 ml latex per band is voldoende als dichting. Indien je toch plat zou rijden, monteer je zoals bij gewone banden een binnenband en je kan verder. Wij hebben geopteerd om een tubeless wielset te monteren met een IRC Roadlite tubeless band én latex vloeistof te gebruiken. Better safe then sorry…

 

Voor- en nadelen
Het belangrijkste voordeel van een tubeless band is het feit dat je geen binnenband nodig hebt (klinkt evident) en dus ook minder wrijving hebt. De combinatie van een binnen- en een buitenband zorgen voor een hoge weerstandsfactor met het contactoppervlak (de zogenaamde frictie of wrijving). Tubeless banden bollen dus beter. Daarnaast kan je ook met een lagere bandenspanning rijden, waardoor je meer comfort ervaart. Onder wielertoeristen bestaat er een ongeschreven wet die zegt dat je 1 bar per 10kg lichaamsgewicht in je banden pompt. Ondergetekende weegt 74 kg en pompt dus 7,4 bar in zijn banden. Door deze ongeschreven “wet” op te volgen, verklein je het risico op snake bites. Een slangenbeet ontstaat wanneer de velg de binnenband klemt en perforeert. Snakebites komen het meest voor wanneer je over kasseien, door putten of oneffenheden
aan het rijden bent. Een tubeless setup heeft dat probleem niet (want als er een perforatie zou zijn, vult de latex dat wel op) waardoor je de bandendruk zonder risico kan verlagen. Op die manier verhoog je het comfort gevoel en heb je meer grip (want hoe platter de band, hoe langer het contactoppervlak). Uiteraard betekent een lagere bandendruk ook een hogere rolweerstand. Het gaat er dus om de juiste verhouding tussen bandendruk en rolweerstand te vinden. Wanneer je over kasseien of bij regenweer gaat rijden, kan je met een tubeless band de bandendruk verlagen zonder plat te rijden. Je hebt dus meer opties en kan echt gaan variëren en fine tunen. Slotsom: een klassieke band met binnenband heeft een hogere rolweerstand en vergt een hogere bandendruk om de kans op lekrijden te minimaliseren in vergelijking met een tubeless band. Dat leest veelbelovend…

 

De test
Als onderbouw voor dit artikel hebben wij een Notubes Alpha wielset gecombineerd met een IRC Roadlite 25 mm brede band aan een duurtest onderworpen. De Roadlite versie van deze band is een zogenaamde “allrounder”: breed inzetbaar zowel op kasseien, tijdens beklimmingen, bij droog of nat weer. De montage verloopt feilloos, ook het “inspuiten” van de latex vormt geen enkel probleem. Let wel dat je voor het monteren
een compressor dient te gebruiken. Dit komt omdat er een constante druk moet zijn vooraleer de band achter de velg popt (licht knallend geluid). Met een pomp lukt dit niet. Nadien kan je wel met een gewone pomp de band op de gewenste spanning brengen. Daar gaan we dan. De eerste indruk tijdens het rijden is vooral een comfortabel gevoel. Grote verantwoordelijke is de 25mm band, waardoor je een breder en dus stabieler contactoppervlak hebt. Hoe breder je gaat, hoe beter de linksrechts stabiliteit van je wielen en hoe comfortabeler dat aan voelt. Om deze reden kiezen profs tijdens wedstrijden als Parijs Roubaix voor een 25 of zelfs 28 mm tube. Comfort en stabiliteit op de kasseien verhogen, heet dat in het
vakjargon. Je zou kunnen verwachten dat (door het contactoppervlak te verbreden) ook de rolweerstand de hoogte in gaat en dat deze banden niet zo goed “bollen”. Deze redenering lijkt de logica zelve maar toch spreek recent onderzoek dit tegen. Een bredere band heeft namelijk een ronder contactpunt met het wegdek, terwijl een smallere band eerder een langwerpig contactvlak maakt. Een brede band bolt dus niet beter, maar ook niet noodzakelijk slechter. Het snelheidsgevoel bij een brede band is wel anders, voornamelijk omwille van het hogere gewicht en dat dit op gang gebracht moet worden (inertie). Tijdens een “veldtest” is het trouwens niet eenvoudig om te concluderen dat de ene band beter bolt dan de andere. Want daarvoor zou je al een paar identieke wielsets met exact dezelfde bandendruk (en dergelijk) voor handen moeten hebben. Of een
25 mm brede band hoe dan ook beter bolt dan een 23 mm, durven we dus niet te stellen. Maar comfortabeler is het wél. Dat bewijzen veelvuldige passages op kasseien, dokkeren over oneffenheden in het wegdek en “hangen” in de bochten. En op deze stroken komt de tubeless versie volledig tot zijn recht. Want je kan zonder problemen de bandendruk laten zakken terwijl de afwezigheid van een binnenband (minder wrijving en beter bollende wielen) het nadeel van een vergroot contactoppervlak (en dus meer wrijving) weg neemt. De testen van de Japanse fabrikant IRC bevestigen dit verhaal. De rolweerstand van een tubeless band is lager. Het gevoel tijdens deze ritten is prima. De band bolt goed en geeft bovenal stabiliteit. Daardoor durf je wat meer. Durf in de bochten, durf op kasseien, durf wanneer je door een put of over een mini obstakel rijdt.
En na enkele trainingsritten wordt er ijverig geëxperimenteerd met de ban dendruk. Iets wat voorheen uitgesloten leek, uit vrees voor lekrijden.

 

Voor wie?
Bovenstaand verhaal lijkt enkel voor delen te bevatten. Uiteraard is dat (net zoals bij alles in het leven-zoals-het-is) niet zo. Een tubeless band weegt meer dan een “gewone” band (maar reken wel dat het gewicht van de binnenband niet is meegeteld). Daarnaast is een tubeless band duurder in aanschaf (70 euro voor een tubeless band) én dien je de latex vloeistof apart aan te kopen (ongeveer 4 euro per band per keer).
Tot slot is het best dat je een TL wielset gebruikt, hetgeen een investering van (in het geval van de Notubes Alpha) 800 euro betekent. Het kost dus wel een stevige duit, maar je krijgt er ook wel wat voor terug: een hoger comfort, zo goed als géén kans op lek rijden (met bijbehorende frustratie) en bovenal een beter bollende band (door de lagere wrijvingsfactor). Indien je nood hebt aan een nieuw wielset, zou ik niet twijfelen en vol voor tubeless gaan. Bij deze bied ik een tiental binnenbanden te koop (of te ruil tegen latex) aan!

 

Meer info op www.notubes.com!

CoalaWeb Social Tabs

S5 Box

Login