Nieuws
  • Register

Slaaptips voor wielrenners

Met velen zijn we die elke dag beter willen worden op die fiets. Het ligt in de menselijke natuur om competitief ingesteld te zijn en overal het maximum uit te willen halen.

Welk niveau we ook hebben of willen bereiken of welk niveau we ondanks het ouder worden ook willen vasthouden, we mogen niet vergeten dat training slechts een deel is van de complexe taart om onze top te halen en vast te houden.

Daarom is het zo belangrijk om naast de juiste trainingen in kwaliteit en kwantiteit ook dezelfde aandacht te schenken aan uw andere behoeften zoals perfecte voeding en fysische en mentale rust.
Zonder voldoende slaapkwaliteit zal je nooit het maximum uit uw training kunnen halen.

 

Een paar van onze adviezen voor een betere kwaliteit van de slaap:

• De ideale slaapkamer is een donkere, goed verluchte, rustige plaats.
• Voordat je gaat slapen vermijd je het drinken van alcohol of andere stimulerende producten.
• Het tijdstip van het naar bed gaan en wakker worden moet steeds (zo veel mogelijk) op dezelfde tijd plaats vinden. Het resulteert in makkelijker in slaap te vallen en opstaan.
• 1-2 uur voor het naar bed gaan is het aanbevolen om rustig en kalm te blijven. Doe dus geen training of oefeningen meer in de laatste 2 uur voor het slapen gaan. Hier zijn enkel bed prestaties/-bewegingen/-oefeningen de uitzondering op de regel.
• Voordat je naar bed gaat nog snel even goed eten is een dooddoener! Je slaapt slecht en bovendien zal het je gewicht niet ten goede komen. Maar let ook wel op dat je niet met honger gaat slapen, want dan zal je ongetwijfeld in het midden van de nacht wakker worden.
• Het bed moet je eiland van rust zijn. Zwier die mobieltjes, laptops en/of andere elektronische apparaten aan de kant of beter hou ze uit uw slaapkamer.
• Probeer de meest geschikte matras en kussen voor jezelf te vinden. Laat je hierdoor bijstaan door een professional. Er zijn zoveel mogelijkheden dat je zelf door de bomen het bos niet ziet. Onze tip
• Als je het perfecte kussen voor jezelf hebt gevonden, neem het dan mee als je naar het buitenland trekt of niet in je eigen bed slaapt. Veranderen van kussen kan de kwaliteit van de slaap enorm beïnvloeden.
• Maak een afspraak met een osteopaat als je wakker wordt met rug of nekpijnen. Onze tip

 

Meer lezen over deze topic in de volgende Cyclelive nummers!

CoalaWeb Social Tabs

S5 Box

Login