Nieuws
  • Register

Gisteren werd het parcours van de 101ste Giro d’Italia onthuld. Zoals al langer bekend was, zal deze eerste Grote Ronde van het jaar van start gaan in Jerusalem op vrijdag 4 mei.

Na drie dagen in Israël reist de Giro-karavaan door naar Sicilië voor etappe vier, vijf en zes. Daarna wordt het Italiaanse vasteland doorkruist van zuid naar noord. Zondag 27 mei is er een slotrit in de hoofdstad Rome.

Het aantal tijdritkilometers is beperkt tot een openingstijdrit van 9,7 kilometer en een proef tegen de klok van 34,5 kilometer in de zestiende etappe. Op papier dragen zeven ritten de stempel ‘vlak’, etappes die al dan niet op een massasprint kunnen eindigen. De klimmers zullen zich kunnen uitleven de komende Giro. Er zijn maar liefst acht aankomsten bergop, onder meer op de Etna en Zoncolan.

 

Giro2018 small

 

Lotto Soudal-sportdirecteur Bart Leysen was aanwezig op de voorstelling en deelt zijn eerste indrukken van het parcours.

Bart Leysen: “Er staat de renners een pittige en uitputtende Giro te wachten. Ik denk dat er maximaal vijf keer gesprint zal worden. In Israël zijn er twee kansen voor de sprinters. In de eerste rit op het Italiaanse vasteland (etappe zeven) mogen we ons ook aan een sprint verwachten. De twaalfde etappe naar Imola staat ook aangeduid als een vlakke rit, maar op iets minder dan vijftien kilometer van de meet moeten de renners over een helling die volgens mij de sprinters overboord zal gooien. Een dag later hebben de snelle mannen meer kans om voor de zege te strijden. En dan is het voor hen wachten tot de laatste dag. 

Het lijkt me geen sinecure voor één renner en zijn team om de hele Giro te domineren. Volgens mij zal het klassement vaak door elkaar geschud worden. Het parcours in Sicilië is lastig en bovendien moet er op het eiland vaak over smalle wegen gereden worden. Die drie ritten zullen al een invloed hebben op het klassement. Doordat het Giro-parcours zo slopend is, kan het nefast zijn voor een klassementsrenner om al vroeg in het roze te rijden en dat creëert kansen voor vluchters. Al is het zo dat vluchters die kans willen maken op de ritzege ook over klimmersbenen zullen moeten beschikken. Qua lastigheidsgraad is de Giro te vergelijken met de Vuelta; het is nauwelijks vlak. En in de Giro liggen er bovendien een aantal kleppers op het parcours, zoals de Etna, Finestre en Zoncolan.

De eerste roze trui zal uitgedeeld worden na een tijdrit, dus het is zeker een overweging om Victor Campenaerts naar de Giro mee te nemen. De eerste drager van de roze trui zal die normaal gezien kunnen houden tot op Sicilië. Uiteraard moeten we een sprinter in onze rangen hebben en daarnaast mannen die kunnen klimmen en aanvallend koersen niet schuwen. Hopelijk kunnen we een vervolg breien aan het succes uit de laatste Vuelta.”

 

Giro winnaar 2017 small

CoalaWeb Social Tabs

S5 Box

Login